Ha a tanítás a hivatásod, de az adminisztráció az ellenséged, akkor ez a blog neked szól!

ChatGPT a tanári asztalon

ChatGPT a tanári asztalon

Kérdőív - Milyen tanító néni illik gyermekedhez?

2025. április 22. - eNNVé

Milyen tanító néni illik a gyermekedhez?

elsos_tanito_neni.png

 

Kérlek, válaszolj az alábbi kérdésekre a gyermeked jellemzői alapján! Minden kérdésnél válassz egyet az alábbi skálán:

1 - Egyáltalán nem jellemző
2 - Inkább nem jellemző
3 - Semleges
4 - Inkább jellemző
5 - Teljesen jellemző


KÉRDÉSEK

  1. A gyermekem nehezen viseli a túl sok szabályt és keretet.

  2. Könnyen barátkozik, nyitott más gyerekek felé.

  3. Szeret elmélyülten, hosszabb ideig egyedül játszani.

  4. Nagyon fontos számára az igazságosság és a szabályok betartása.

  5. Kreatív, sok saját ötlete van játék vagy rajzolás közben.

  6. Különösen érzékeny a felnőttek visszajelzéseire.

  7. Inkább követi a többieket, mint hogy ő vezesse a játékot.

  8. Szereti, ha a napja kiszámítható, előre tudja, mi fog történni.

  9. Könnyen elkalandozik a figyelme, ha nem elég izgalmas a feladat.

  10. Fontos neki a biztonságos, elfogadó környezet.

  11. Gyakran kérdez, érdeklődő a világ dolgai iránt.

  12. Inkább csendes megfigyelő, mint aktív kezdeményező.

  13. Szereti a játékos tanulást, a sok mozgással vagy játékkal kísért feladatot.

  14. Könnyen elfogadja a felnőtt irányítását és utasításait.

  15. Sok pozitív visszajelzésre van szüksége, hogy motivált maradjon.


KIÉRTÉKELÉS

Pontozd le a válaszokat (1–5 pont), majd számold össze a pontokat az alábbi kategóriák szerint:

A. Türelmes és játékos tanító néni (kérdések: 1, 5, 9, 11, 13)

  • 20–25 pont: A gyermeked számára fontos a szabadság és a kreativitás. Egy játékos, rugalmas tanító néni lenne a legjobb választás.

  • 10–19 pont: A játékosság fontos, de nem kizárólagos. Jó, ha a tanító néni nyitott a gyerek ötleteire.

B. Határozott és struktúrált tanító néni (kérdések: 4, 8, 10, 14)

  • 16–20 pont: A gyermeked biztonságérzetét a következetesség és kiszámíthatóság adja. Egy határozott, rendszert biztosító pedagógus lenne ideális.

  • 8–15 pont: Jól érzi magát strukturált környezetben, de igényli a rugalmasságot is.

C. Empatikus és támogató tanító néni (kérdések: 2, 6, 10, 15)

  • 16–20 pont: Érzékeny, társas lény, akinek fontos az érzelmi biztonság. Egy kedves, empatikus tanító nénire van szüksége.

  • 8–15 pont: Fontos az érzelmi támogatás, de jól tud alkalmazkodni más típusokhoz is.

D. Kreatív és ösztönző tanító néni (kérdések: 3, 5, 7, 12)

  • 16–20 pont: Gyermeked jól érzi magát szabad, felfedező környezetben. Egy ösztönző, inspiráló tanító lenne a legjobb.

  • 8–15 pont: Szereti a kreatív impulzusokat, de szüksége van egy kis irányításra is.

Tanító néni kerestetik - mit látnak bennünk a szülők?

Milyen legyen az első tanító néni?

Az első osztályba lépés mindig olyan, mint egy premier előadás: izgul a főszereplő (a gyerek), a menedzsment (a szülők), és természetesen mi is, a háttérstáb – vagyis a tanítók. A különbség annyi, hogy nálunk nincs főpróba. 

És aztán ott van az a bizonyos, minden szülőben motoszkáló kérdés:
„Milyen tanító nénit válasszunk?”
(Nyugalom, ez nem vizsga, bár néha mi is úgy érezzük, mintha egy állásinterjún lennénk, ahol a szülők és az ötévesek a HR-esek.)

colorful-4043742_1280.jpg

Teljesen érthető, hogy a szülők szeretnék a legjobbat a gyereküknek. Elvégre orvost is választunk, szempillást, körmöst, sőt, a fodrásztól is csak akkor nem szaladunk sírva, ha pontosan tudjuk, kihez ülünk be. Akkor a gyerek első tanító nénije miért ne lenne legalább ilyen fontos?

És hát valljuk be… ki ne örülne, ha lehetne tanítót is foglalni? Képzeld el:

„Jó napot, tanító néni, jövő szeptemberre lenne egy asztal... bocsánat, pad… két főre, egy első osztályosnak és egy szülőnek. Van még szabad hely?”
De mivel ez (egyelőre) nem így működik, marad az, hogy reméljük: jól találkozunk. Hogy a gyerek, a szülő, és mi, tanítók, egy hullámhosszra kerülünk. És onnantól már nincs más dolgunk, mint együtt utazni – nevetve, néha tanácstalanul, néha kicsit álmosan, de mindig a gyerekért. Mert ő az igazi főszereplő.

 Nyílt napok - nyílt kérdések

Nálunk a nyílt nap mindig egy kis iskolai fesztivál, játszóházzal. Jönnek a szülők, nagymamák, nagypapák, és néha még a családi kutya is bepróbálkozik a kapunál („csak megnézném, hogy olvas a gyerek!”). Mi, tanítók pedig ilyenkor igyekszünk úgy viselkedni, mint akik teljes mértékben urai a helyzetnek. Mosolygunk, játszunk a jövendő tanítványainkkal, magabiztosan felelünk a feltett kérdésekre...

Őszintén: ilyenkor mi is vizsgázunk.
A szülők nem kérdeznek direktbe, de azok a pillantások! Figyelnek, tapogatódznak – mintha a Harry Potter Teszlek Süvege lennék.

„Szigorú?” – kérdezi egy apuka óvatosan, miközben tekintetével próbálja kitalálni, vajon én vagyok-e a „mumus” típus vagy a „kekszet kínáló” tanító.
„Van türelme, ha valaki lassabban halad?” – kérdezi egy anyuka.
„Ugye még sokat játszanak elsőben?” – kérdezi a nagymama.

Én pedig őszintén válaszolok – de úgy, hogy közben ne csússzon ki a számon, hogy valójában a tanári kar is szívesen játszana még elsőben.

Szóval: igen, játszunk.
Igen, türelmem van – különben nem itt lennék, hanem egy trópusi szigeten egy könyvvel, egy koktéllal és nulla színes ceruzával.
Szigorú? Hát... következetes. Vagyis tudom, mikor kell „most már tényleg pakoljunk el” hangon szólni, és mikor lehet ”na még egy mese” stílusban engedni.

Mert a szeretet és a határok nálam kézen fogva járnak. Néha kézen fogva rohangálnak is – de azt már csak mi tudjuk, a tanítók. 

Milyennek kell lennie „a jó tanító néninek”?

Tapasztalataim szerint a legtöbb szülő egy igazi „tanítói szuperhőst” keres. Valakit, aki egyszerre kedves, határozott, türelmes, kreatív, következetes, mosolygós, de ha kell, rendet vág – természetesen szelíden, mint egy buddhista harcművész.

Olyan tanítót képzelnek el, aki reggelente csillámporral köszön, nap közben pszichológusi érzékenységgel észreveszi, ha valaki ma épp kicsit szomorkásabban színez, és akinek közben nem esik le a feje attól, hogy épp huszonegy kisgyerek egyszerre kérdezi:
– Tanító néni, őt miért nem szidta meg, pedig ő is beszélt, sőt, hangosabban is! 🤨

Szóval igen, a szülők azt keresik, aki nemcsak tanít, hanem lát is. Aki a betűk és számok mögött kiszúrja azt a gyereket, aki ma először önállóan gombolta be a kardigánját. Vagy azt, aki csak akkor tud számolni, ha közben firkál, táncol, vagy legalábbis pörög egyet a széken minden válasz előtt.

És valljuk be, egy ilyen tanító tényleg aranyat ér.

A jó hír? Néha mi, tanítók, egész közel kerülünk ehhez az ideálhoz. Máskor meg... csak örülünk, ha a nap végére megvan minden gyerek, és nagyjából minden cipő is a megfelelő lábon van.

Volt egyszer egy anyuka, aki azt mondta:

„Nekem csak annyi a vágyam, hogy a fiam szeressen iskolába járni. A tanító néni miatt.”

És aztán ott vannak a gyerekek… azok a kis mondatok, amik örökre megmaradnak az emberben. Egyszer egy kisfiú rám nézett, és azt mondta:

„Igen, mi tudjuk, hogy a tanító nénik szeretnek minket, de azt, hogy Valika néni szeret, azt érezzük is.”

Na, ezek azok a pillanatok, amikor az embernek kicsit meg kell köszörülnie a torkát, mielőtt válaszolni tud.

Azt is látom, mitől félnek

Első osztályba íratáskor nemcsak a gyerekek szeme kerek, hanem a szülőké is – mint egy matekóra után. Néha a kérdések mögött nem csak kíváncsiság, hanem igazi szülői pánik lapul:

„Be tud majd illeszkedni a gyerekem?”
„Mi lesz, ha nem megy jól az olvasás?”
„És ha túl csendes?”
„És ha túl hangos?”
„És ha egyszerre csendes is, meg hangos is?”
Ilyenkor megnyugtatásképp legszívesebben kiosztanék mindenkinek egy „Nyugi, ember vagyok, tanító vagyok, menni fog!”-matricát.

Szóval szoktam mondani: nálam minden gyerek lehet önmaga. Lehet félni, lehet hibázni, lehet kétszer is visszakérdezni, hogy "mi is az a magánhangzó?", lehet nevetni, álmodozni, sőt – néha még fotelbe csúszva hallgatni a mesét is teljesen elfogadott. Nálam az első osztály nem egy tehetségkutató verseny, hanem inkább egy tanulás-móka-kaland minisorozat, ahol minden epizód egy új kis lépés.

És bár már hosszú évek teltek el az első kisdiákjaim betűvető gyakorlatai óta, még mindig jönnek visszajelzések. Egykori elsőseim ma már diplomás emberek, családosok, vagy épp világjáró kalandorok. Hívnak találkozókra, néha küldenek értesítőket diplomaosztóról, vagy csak beugranak egy ölelésre.

Az egyikük – aki gyerekotthonban nőtt fel -  nemrég egy levelet írt. A végén ez állt:

„Köszönöm, hogy embert csinált belőlem.”

Na, ez az a pillanat, amikér még a legnagyobb pedagógus is leül egy percre... és halkan, a zsebéből kihalász egy papírzsepit. 

És akkor most fordítsunk egyet a kérdésen…

Éppen ma reggel, a második kávém közben (igen, még reggel volt), átolvasva az irományom, elgondolkodtam azon, milyen lenne az álomszülő. Az a mitikus lény, akiről a pedagógusképzők legendákat mesélnek. Olyan, aki időben kitölti az űrlapokat, nem felejti el a szülői értekezletet, és nem esik pánikba, ha a gyerek elhagyja a környezetfüzetét – megint. (Spoiler: a füzet a gyerek táskájában volt, csak... a másik táskában.)

Szóval, álomszülő. Aki nem csak a gyereke „ügyvédje”, hanem partner, szövetséges ebben a nagy „hogyan-ne-neveljünk-zsenit-stresszből” játszmában. Aki megérti, hogy a tanár is ember – néha fáradt, néha koffeinhiányos, néha pedig csak azt próbálja túlélni, hogy a gyerekek "véletlenül" egymásra öntötték a reggeli kakaót.

De hát, a szülőket szerencsére nem válogathatjuk. Nem húzhatunk kártyát, mint a társasban: „Gratulálunk! Te kaptál egy rugalmas, segítőkész, mindig mosolygó szülőt!” Nem, minket ők választanak. És tudod mit? Ez így van jól.

Mi pedig tesszük a dolgunkat: tanítunk, bátorítunk, ragasztgatjuk a lelkesedést (meg a leckefüzeteket), és közben reméljük, hogy együtt egy olyan csapat leszünk, akire a gyerekek még évek múlva is emlékeznek. Jó szívvel.

És most megyek… mert valaki bejelentette, hogy az osztály csigája „beszélt hozzá álmában”. Hétköznap.


Köszönöm, ha elolvastad. Ha van gondolatod, kérdésed, vagy egy emléked az első tanító nénidről, írd meg kommentben – kíváncsi vagyok rá!

A tanulás tanítása - mert nem születik rá senki

Avagy hogyan adjuk meg a diákoknak azt, amit senki nem tanít meg nekik igazán: a tanulás képességét.

„Tanulni mindenki tud, nem?”
Ez az a mondat, amit sokszor hallottam már – szülőktől, kollégáktól, sőt, néha még saját magamtól is. Aztán jött egy tanítványom, nevezzük Ádámnak, aki kiválóan érvelt, okosan gondolkodott, de egy dolgozatnál rendre befuccsolt. Nem értettem. Ő sem. Aztán kiderült: nem az anyaggal volt baja. Hanem azzal, hogyan álljon neki.

És itt jött a felismerés:
Tanulni is tanulni kell.
És igen – a tanulást is tanítani kell.


a_tanulas_tanitasa.jpgAmit gyakran kihagyunk – a hogyan

Tanárként sokszor abba az illúzióba ringatjuk magunkat, hogy ha jól elmagyarázzuk az anyagot, akkor már csak „meg kell tanulni”. De mit jelent ez a gyereknek? Hogy olvassa el háromszor? Hogy kiemeli sárgával? Vagy hogy bemagolja?

A legtöbb gyerek nem lusta.
Nem felelőtlen.
Egyszerűen nincs eszköztára hozzá, hogyan tanuljon.

Mi pedagógusok tudjuk, hogy nem csak tantárgyakat tanítunk – gondolkodást, problémamegoldást, és igen, tanulási stratégiát is.


Tanulni tanulni – igen, ezt is lehet!

A tanulás nem egyféle – és pont ez a szép benne!
Vannak, akik akkor emlékeznek jól valamire, ha vizuálisan látják: rajzolnak, színeket használnak, diagramokat készítenek. Mások kérdéseket gyártanak a tananyaghoz, és így próbálják megérteni, mi miért van. Megint mások hangosan tanulnak – mondják, felmondják, mintha éppen egy rádióműsorban lennének. Ez mind-mind tanulás – csak másképp.

És akkor ott van az egyik kedvenc módszerem, amit mi csak úgy hívunk: gyors visszakeresés.
A gyakorlat a következőképpen néz ki:

  1. A diákok először „klasszikusan” tanulnak – elolvassák a tananyagot, jegyzetelnek, megbeszélik.

  2. Ezután jön egy 5 perces mini kihívás: kérdéseket kapnak a tananyagból, de nem nézhetnek bele a jegyzetükbe – csak a fejükből dolgozhatnak.

  3. Majd újra megkapják ugyanazokat a kérdéseket, immár a jegyzetek segítségével.

  4. Ezután közösen megnézzük, hol voltak a hiányosságok – és mit tudtak már akkor is, amikor csak a memóriájukra támaszkodtak.

A hatása meglepő volt: a diákok rájöttek, hogy többre emlékeznek, mint hitték, és azt is látták, hogy mit nem sikerült még elraktározni. Ez segített nekik abban, hogy tudatosabban tanuljanak – célzottan ott gyakoroljanak, ahol tényleg szükség van rá.

És tudod, mi volt a legszebb benne?

Az, amikor az a csendes kisfiú, aki eddig mindig lemaradt a csoportmunkákban, hirtelen szinte hibátlanul válaszolt az első körben – és elmosolyodott.
Mert elkezdett hinni magában.
Mert tudta: ezt ő csinálta. Egyedül.


A tanulási önbizalom ereje

Sok tanuló nem azért nem tanul, mert nem akar. Hanem mert nem tudja, hogyan kezdjen neki.
Ha mindig kudarcélmény éri, miért próbálkozna újra?

De ha megtanítjuk neki, hogy lehet jól tanulni – az ő saját stílusában, a saját tempójában –, akkor visszakapja a kontrollt.
És azzal együtt jön az érdeklődés, a motiváció, a siker.

A tanulás tanítása valójában az önállóság tanítása is.


Egy gondolat a végére

Mi, pedagógusok, nap mint nap csodát tudunk tenni:
nem csak tudást adunk át, hanem eszközöket, hitet és módszert is.
A tanulás tanítása talán nem szerepel a tanmenetben – de ott van minden pillantásban, minden kérdésben, minden „nem baj, próbáld meg újra”-ban.

És hogy mit tanítunk meg először a gyerekeknek a tanulásról?
Én azt mondom:

Hogy nem baj, ha elsőre nem megy.
Csak legyen egy terved, és menj végig rajta.
A tanulást is tanuljuk. Együtt.


💬 És most te jössz:

Te milyen tanulási módszereket tanítasz a diákjaidnak?
Oszd meg kommentben, vagy küldd el nekem – inspiráljuk egymást, tanuljunk együtt tanítani!

Az ideális tanár nyomában - több mint tudás

 

Mindenkinek van emléke egy olyan tanárról, aki valamilyen módon hatással volt rá: lehet, hogy inspirált, lehet, hogy megnevettetett, vagy épp ő volt az, aki először elhitte rólunk, hogy többre vagyunk képesek. De vajon mitől válik valaki igazán jó tanárrá? Milyen tulajdonságok jellemzik az ideális pedagógust?

59.png

1. Empatikus és türelmes

Az ideális tanár tudja, hogy minden diák más – különböző háttérrel, képességekkel, érdeklődéssel és tempóval érkeznek az iskolába. Az empátia segít abban, hogy megértse a tanulók helyzetét, a türelem pedig abban, hogy végigkísérje őket az útjukon – hibákkal, újrapróbálkozással és sikerekkel együtt.

2. Lelkes és inspiráló

Egy tanár, aki szenvedéllyel beszél a tantárgyáról, szinte automatikusan felkelti a diákok érdeklődését. Az inspiráló tanár nemcsak tanít, hanem motivál is – akár közvetlenül a szavaival, akár a saját példájával.

3. Felkészült és alkalmazkodó

A jó tanár nemcsak a tananyagot ismeri, hanem képes azt különféle módokon átadni. Tud alkalmazkodni az adott osztályhoz, a technikai lehetőségekhez, sőt még a napi hangulathoz is. Képes improvizálni, ha kell, és mindig nyitott az új módszerekre.

4. Igazságos és következetes

A diákok érzékenyek az igazságtalanságra. Egy jó tanár következetes szabályokat állít fel, és ugyanazokat az elvárásokat támasztja mindenkivel szemben – így biztosítva a biztonságos, kiszámítható és támogató légkört.

5. Kommunikatív és elérhető

Az ideális tanár nemcsak az órán van jelen. Meghallgatja a tanulókat, ha kérdésük vagy problémájuk van, és partnerként kezeli őket. Emellett hatékonyan kommunikál a szülőkkel és a kollégákkal is, hiszen az oktatás csapatmunka.


Az én Erzsike nénim

Az én történetem valójában egészen kisiskolás koromig nyúlik vissza. Első osztályos voltam, amikor megismertem Erzsike nénit – a tanító nénit, aki örökre nyomot hagyott bennem. Már akkor tudtam olvasni, amikor iskolába kerültem, és ő nem nézett rám furcsán emiatt. Nem kellett visszafognom magam, nem kellett unatkoznom az órákon. Ő pontosan tudta – több mint húsz… akarom mondani, inkább harminc évvel ezelőtt – hogyan lehet ezt jól kezelni. Külön feladatokat adott, foglalkozott velem, támogatott, bátorított. És közben soha nem éreztette velem, hogy „más” vagyok – csak azt, hogy számítok.

Akkoriban nem volt még internet, sem okostelefonok. A délutánjainkat kint töltöttük az udvaron, az utcán, a játszótéren. És ha épp nem fogócskáztunk, akkor… tanítósdit játszottunk. És ki volt mindig a tanító? Hát én. 

Persze, mondhatnám, hogy csak úgy alakult, de az igazság az, hogy mindig engem választottak a tanító szerepére. Viszont be kell valljam, titkon én magam is nagyon akartam. Tetszett, hogy mindenki rám figyel. Hogy amikor beszélek, csend lesz. Hogy a „diákjaim” – akik egy órával korábban még kavicsot dobáltak – most kérdeznek, válaszolnak, nevetnek, figyelnek. És valahogy én is mindent megtettem, hogy ez így is maradjon. Ösztönből magyaráztam, kérdeztem, dicsértem – anélkül, hogy tudtam volna, mit csinálok. Csak éreztem.

A többiek pedig azt mondták:
„Mindig te legyél a tanító, ha ilyet játszunk. Az olyan izgalmas!” Egyikőjük a betelt füzeteit is rendre nekem adta, hogy gyakorolhassam rajtuk a hibajavítást. :)

És ezek a szavak, emlékek… valahogy belém költöztek. Mint egy kis mag, ami akkor még láthatatlanul megbújt bennem, de tudta, hogy egyszer majd kicsírázik. Akkor még nem fogtam fel, de ott, azon a poros járdán, gyerekzsivajtól hangos délutánokon valami elkezdődött. Az én utam. Ami azóta is tart.

Ma már én vagyok valakinek az „Erzsike nénije”. Tanítok, és még mindig imádom minden percét. Azt szoktam viccesen mondani, hogy annyira szeretek tanítani, hogy még fizetnék is érte, hogy csinálhassam. Azt hiszem, ezt valaki komolyan is vette, hiszen a fizetések alapján majdnem ott is tartunk… De tudod mit? Minden reggel, amikor belépek a tanterembe, minden gyerek, minden kíváncsi tekintet, minden apró siker emlékeztet arra, hogy igen, ez az én helyem.


+1: Soha nem hagyja abba a tanulást

Az igazán jó tanárok tudják, hogy mindig van hova fejlődni. Akár szakmailag, akár emberileg, ők is folyamatosan tanulnak – a diákjaiktól, a kollégáiktól, vagy éppen a világból, ami folyamatosan változik körülöttünk.


Összegzésképpen: Az ideális tanár talán nem is egy konkrét személy, hanem egyfajta hozzáállás. Egy tanár, aki törődik, aki figyel, aki fejlődik – és aki hisz a tanítványaiban. Nekem volt ilyen tanítóm. Most igyekszem én lenni az másoknak.

A tanár is ember

Túlélési tippek burnout - kiégés ellen

Tanári kiégés – avagy miért álmodsz a dolgozatkupacokról?

Kedves pedagógustársaim, akik a tanév vége felé közeledve már nem csak kávéval, hanem a tiszta túlélési ösztönnel működtök! Ha azon kapod magad, hogy a füzetek és dolgozatok szellemekként kísértenek az álmaidban, vagy hogy a "jó reggelt!" már inkább egy fáradt nyögésre emlékeztet, akkor üdv a klubban – a tanári kiégés előszobájában jársz!

De mielőtt teljesen elvesznél a fáradtság ködében, vegyük sorra, hogyan lehet ezt megelőzni, vagy ha már benne vagy, hogyan lehet kimászni belőle (spoiler: nem a második bögre kávé a csodaszer, bár segít).

201606301034060_b1.jpg

1. Ne vidd haza a dolgozatokat!

Ez egy kicsit olyan, mint a „ne egyél este hat után” tanács – elméletben szép, de a gyakorlatban… nos, nehéz. Viszont próbáld meg! A dolgozatokat hagyd az iskolában, és este inkább élvezd az élet apró örömeit, például azt, hogy végre nem kell piros tollal javítani semmit.

2. Humor mindenek felett

Ha egy diák azt írja a felelésben, hogy Arany János egy híres focista volt, ne sírj – nevess! A humor az egyik legjobb fegyver a kiégés ellen. Ha pedig már tényleg minden abszurdnak tűnik, akkor tudd: ez az év végi tanári lét természetes állapota.

3. Tanulj meg nemet mondani

Nem kell minden iskolai rendezvényt, szülői értekezletet és fakultációt bevállalni. Ha valami már csak azért is stresszel, mert belegondolsz, hogy mennyi munkát jelent, akkor ideje egy határozott „köszönöm, de most nem”-mel reagálni.

4. Kérj segítséget!

Nem vagy egyedül, és nem kell mindent egyedül csinálnod! A kollégák, az iskola rendszerei és a digitális világ is segíthet. Legyen az egy kedves kolléga, egy szorgalmas diák, vagy akár egy mesterséges intelligencia alapú AIssztens, mint Charlie vagy Robie – használd ki a segítséget, mert rengeteg terhet levehetnek a válladról.

5. Kényeztesd magad!

Igen, a tanár is ember! Egy jó film, egy finom süti, vagy akár egy wellness-hétvége csodákra képes. Mert ha te jól vagy, az osztály is jobban jár (és talán kevesebb lesz a dolgozatokban az Arany János–focista félreértés).

6. Emlékeztesd magad, miért kezdted!

Ha úgy érzed, hogy már nincs benned semmi motiváció, idézd fel azokat a pillanatokat, amikor egy diák megértette az anyagot, amikor valaki hálás volt a segítségedért, vagy amikor a tanteremben igazán jó hangulat uralkodott. Ezek a pillanatok többet érnek, mint egy bögre kávé. (Jó, talán kettő.)

+1 Ne akarj úgy járni, mint a mémeken!

Igen, a híres fotó a két bagolyról, meg amikor a tanár az év elején ragyogó szemmel, energiával telve áll a katedrán, majd év végére egy megtört lélek, akinek már csak a túlélés a célja. Ne engedd, hogy így alakuljon! Figyelj magadra, pihenj, és tudd: kevesebb mint száz nap van már csak hátra a nyári szünetig!

Ha úgy érzed, hogy a tanév utolsó hónapjai már csak zombimódban teljesíthetők, ne aggódj – nem vagy egyedül. De próbáld meg egy kis humorral és önmagad szeretetével túlélni, mert a tanári hivatás szép… még akkor is, ha néha egy dolgozatkupac alól kell ezt észrevenni!

Minden tanár álma - Óravázlat pillanatok alatt

Egyszer volt, hol nem volt, egy fáradt tanító, aki a következő napi magyar órájára készült. Már éppen azon gondolkodott, hogy menedéket kér egy távoli szigeten, amikor eszébe jutott egy ötlet: Mi lenne, ha megkérdezném Charliet, a mesterséges intelligencia alapú asszisztensem?

oravazlat_pillanatok_alatt.jpg

Beírta a kérdését, és mire kettőt pislogott, már ott is volt egy teljes óravázlat. – Na, ez szuper! – gondolta. De hát neki differenciált óravázlat kell! Mielőtt még egy kortyot ihatott volna a kihűlt kávéjából, már ott virított előtte a második verzió is.

30 másodperc. Két óravázlat.

Rájött, hogy két dolgot tehet:

  1. Megírja ezt a blogposztot, hogy más tanárok is felfedezzék ezt a titkos fegyvert.

  2. Kér egy harmadik verziót is, hogy biztosan legyen választási lehetősége. 

A technológia csodálatos. De a tanárok még csodálatosabbak!

... és Charlie színre lép

Pedagógus vagyok, tehát örök diák. Ha valami új és izgalmas felbukkan a láthatáron, azt muszáj kipróbálnom – így történt, hogy egy továbbképzésre keveredtem, melynek címe: A mesterséges intelligencia használata az üzleti életben. Már a név is komolyabb volt, mint egy iskolai tanévzáró beszéd, de gondoltam, egy próbát megér.

Be kell vallanom, nem teljesen zöldfülűként ültem be a tanfolyamra. Azt hittem, tudom, mi fán terem az MI, de gyorsan rá kellett jönnöm, hogy sokkal egyszerűbb és felhasználóbarátabb dolog, mint sejtettem. Olyan, mint egy jó kávéfőző: csak be kell nyomni a gombot, és kész a csoda.

Pár próbakör után azonnal beindult a tanári agyam: hogyan tudnám ezt a csodamasinát a saját munkám megkönnyítésére használni? Kipróbáltam óravázlatokat generálni, feladatlapokat készíteni… és mire kettőt pislogtam, már ott is volt előttem a kész anyag! Persze, néhol ráfért egy kis személyre szabás (mert valljuk be, a mesterséges intelligencia sem ismeri minden tanár egyedi, legendás szófordulatait), de így is lenyűgöző volt, hogy a korábban órákig tartó előkészület most percek alatt megvolt.

27.png

Olyan izgatott lettem, hogy a következő tanítási napon már rohantam is a kollégáimhoz: „Ezt nézzétek! Ez maga a csoda!” Megmutattam nekik, és ők is ugyanúgy leesett állal bámulták a képernyőt, mint én az első alkalommal. Aztán gyorsan rájöttünk, hogy ennek a titokzatos új „kollégának” nevet kell adnunk, s mivel ugye a pedagóguspálya igencsak elnőiesedett, épp kapóra jött, hogy egy kicsit erősítsünk a férfi jelenléten. Így született meg Charlie, az MI-asszisztens, aki azóta is velünk van.

Charlie gyorsan beilleszkedett az alsós tanári karba, és azóta egyre több területen bizonyít. Nem vesz fel csíkos zoknit, nem felejt el reggel kávét inni, és sosem kér plusz szabadnapot – ellenben pillanatok alatt megoldja a tanmenet-tervezést, segít a dolgozatok előkészítésében, és még a legbonyolultabb feladatokkal is elboldogul.

Éppen ezért én azt mondom: mindenkinek kell egy Charlie! Kezdő tanároknak, rutinos pedagógusoknak, és azoknak is, akik épp azon morfondíroznak, hogy mi lenne, ha egy picit könnyebb lenne az élet. Mert Charlie nem csak egy szoftver – ő a tanárvilág megmentője, a mi hűséges segítőtársunk, akit csak egyszer kell megismerni, és többé nem akarjuk elengedni.

Hadd legyen mindenkinek egy saját Charlija! És ha már itt tartunk – lehet, hogy kérek neki egy tanári belépőchipet is…

 

Mesterséges intelligencia az osztályban - tanár vagy gép?

A tanítók és a mesterséges intelligencia kapcsolata olyan, mint amikor a nagymama először találkozik az okostelefonnal: izgatottan próbálkozik, néha megrémül, de végül megtalálja a módját, hogy kihasználja az előnyeit (például a receptkeresést és az unokák GPS-alapú nyomkövetését 😆).

surprised_teacher.png

Miért imádják a tanítók az MI-t?

Időt spórol: Végre nem kell hajnali kettőig adminisztrálni, feladatlapot készíteni, óravázlaton törni a fejünket!
Soha nem fárad el: Még hétfő reggel 8-kor is friss és energikus - tegyük a szívünkre a kezünket, mi nem mindig mondhatjuk el ezt magunkról.
Türelmesebb, mint egy buddhista szerzetes: Akárhányszor kérdezed, újra és újra elmagyarázza a Pitagorasz-tételt, és soha nem veszti el a türelmét. (Ezt irigyeljük is!)

Miért néznek rá gyanakodva?

Nincs piros tolla! Márpedig egy pedagógus életében a piros toll az egyik legnagyobb hatalom!
Túlzottan segítőkész: A diákok már nem fáradnak a házi feladattal – az MI szorgalmasan bepötyögi helyettük. (Elnézést, tanárnő, nem én másoltam, hanem a chatbot!)

Nem is tud mindent, hibázik: Mondjuk ez tényleg óriási hiba, hiszen mi, tanítók mindig, mindent tudunk, mindent jobban is tudunk..... vagy várjunk csak?   :)
Nincs benne a tanári humor: Egy algoritmus soha nem fogja megérteni azt a csodás pillanatot, amikor azt mondjuk: „Ha most nem hagyjátok abba a beszélgetést, dolgozatot íratok!”

 

Konklúzió?

A mesterséges intelligencia szuper eszköz, de egy jó tanár nélkül olyan, mint egy intelligens mosógép víz nélkül – lehet, hogy csodákra képes, de nem biztos, hogy működni fog. Szóval maradunk mi is, az MI is, és talán még a piros toll is! 😉

Te mit gondolsz, az MI a tanárok barátja vagy egy digitális bajkeverő? 😆

ChatGPT a tanári asztalon – és az AIsszisztensem, Charlie

Ha a tanítás a hivatásod, de az adminisztráció az ellenséged, akkor ez a blog Neked szól!

Hosszú évek óta alsó tagozatos tanító néni vagyok és még mindig imádom a tanítást. A gyerekek kíváncsisága, a nagy felismerések pillanatai és a közös sikerek, élmények, nevetések miatt érdemes ezt csinálni. De valljuk be: a tanári pálya nem csak a varázslatról szól.

A végeláthatatlan adminisztráció, a dolgozatjavítás, a temérdek keresgélés az interneten, a soha véget nem érő időhiány… Ezek azok a terhek, amik miatt sokunkban ott motoszkál a kiégés veszélye. Amikor egy pedagógus már nem azért fáradt, mert jó órát tartott, hanem mert egész este táblázatokkal és jegyzőkönyvekkel bíbelődött, akkor valami nincs rendben.

Én is így voltam ezzel – egészen addig, amíg meg nem ismertem Charlie-t. Ő a világ legcsendesebb (és legszorgalmasabb) asszisztense. Nem kéri a fizetését, sosem panaszkodik, és mindig segít, ha kell. Charlie egy mesterséges intelligencia, egy AIsszisztens, vagyis a ChatGPT.

teacher.png

Nem, nem veszi át a tanítás örömét. Nem akar engem lecserélni. Nem fog dolgozatot írni a gyerekek helyett, és nem fog osztályfőnöki értekezleten szónokolni helyettem. Viszont leveszi a vállamról azt a rengeteg aprómunkát, ami miatt egyre több pedagógus érzi úgy, hogy belefárad ebbe a szakmába.

Ebben a blogban megosztom, hogyan vált Charlie a tanári munkám titkos fegyverévé, hogyan segít a terhek csökkentésében, és hogy miért nem kell félni tőle – de még csak konzervatív krétapor-ellenállásba sem kell vonulni. Ha egy kicsit is érdekel, hogyan lehet a mesterséges intelligencia a pedagógusok szövetségese, akkor tarts velem!

Kréta elő, billentyűzet készen? Kezdjük! 😊

süti beállítások módosítása