Ha a tanítás a hivatásod, de az adminisztráció az ellenséged, akkor ez a blog neked szól!

ChatGPT a tanári asztalon

ChatGPT a tanári asztalon

... és Charlie színre lép

2025. március 29. - eNNVé

Pedagógus vagyok, tehát örök diák. Ha valami új és izgalmas felbukkan a láthatáron, azt muszáj kipróbálnom – így történt, hogy egy továbbképzésre keveredtem, melynek címe: A mesterséges intelligencia használata az üzleti életben. Már a név is komolyabb volt, mint egy iskolai tanévzáró beszéd, de gondoltam, egy próbát megér.

Be kell vallanom, nem teljesen zöldfülűként ültem be a tanfolyamra. Azt hittem, tudom, mi fán terem az MI, de gyorsan rá kellett jönnöm, hogy sokkal egyszerűbb és felhasználóbarátabb dolog, mint sejtettem. Olyan, mint egy jó kávéfőző: csak be kell nyomni a gombot, és kész a csoda.

Pár próbakör után azonnal beindult a tanári agyam: hogyan tudnám ezt a csodamasinát a saját munkám megkönnyítésére használni? Kipróbáltam óravázlatokat generálni, feladatlapokat készíteni… és mire kettőt pislogtam, már ott is volt előttem a kész anyag! Persze, néhol ráfért egy kis személyre szabás (mert valljuk be, a mesterséges intelligencia sem ismeri minden tanár egyedi, legendás szófordulatait), de így is lenyűgöző volt, hogy a korábban órákig tartó előkészület most percek alatt megvolt.

27.png

Olyan izgatott lettem, hogy a következő tanítási napon már rohantam is a kollégáimhoz: „Ezt nézzétek! Ez maga a csoda!” Megmutattam nekik, és ők is ugyanúgy leesett állal bámulták a képernyőt, mint én az első alkalommal. Aztán gyorsan rájöttünk, hogy ennek a titokzatos új „kollégának” nevet kell adnunk, s mivel ugye a pedagóguspálya igencsak elnőiesedett, épp kapóra jött, hogy egy kicsit erősítsünk a férfi jelenléten. Így született meg Charlie, az MI-asszisztens, aki azóta is velünk van.

Charlie gyorsan beilleszkedett az alsós tanári karba, és azóta egyre több területen bizonyít. Nem vesz fel csíkos zoknit, nem felejt el reggel kávét inni, és sosem kér plusz szabadnapot – ellenben pillanatok alatt megoldja a tanmenet-tervezést, segít a dolgozatok előkészítésében, és még a legbonyolultabb feladatokkal is elboldogul.

Éppen ezért én azt mondom: mindenkinek kell egy Charlie! Kezdő tanároknak, rutinos pedagógusoknak, és azoknak is, akik épp azon morfondíroznak, hogy mi lenne, ha egy picit könnyebb lenne az élet. Mert Charlie nem csak egy szoftver – ő a tanárvilág megmentője, a mi hűséges segítőtársunk, akit csak egyszer kell megismerni, és többé nem akarjuk elengedni.

Hadd legyen mindenkinek egy saját Charlija! És ha már itt tartunk – lehet, hogy kérek neki egy tanári belépőchipet is…

 

Mesterséges intelligencia az osztályban - tanár vagy gép?

A tanítók és a mesterséges intelligencia kapcsolata olyan, mint amikor a nagymama először találkozik az okostelefonnal: izgatottan próbálkozik, néha megrémül, de végül megtalálja a módját, hogy kihasználja az előnyeit (például a receptkeresést és az unokák GPS-alapú nyomkövetését 😆).

surprised_teacher.png

Miért imádják a tanítók az MI-t?

Időt spórol: Végre nem kell hajnali kettőig adminisztrálni, feladatlapot készíteni, óravázlaton törni a fejünket!
Soha nem fárad el: Még hétfő reggel 8-kor is friss és energikus - tegyük a szívünkre a kezünket, mi nem mindig mondhatjuk el ezt magunkról.
Türelmesebb, mint egy buddhista szerzetes: Akárhányszor kérdezed, újra és újra elmagyarázza a Pitagorasz-tételt, és soha nem veszti el a türelmét. (Ezt irigyeljük is!)

Miért néznek rá gyanakodva?

Nincs piros tolla! Márpedig egy pedagógus életében a piros toll az egyik legnagyobb hatalom!
Túlzottan segítőkész: A diákok már nem fáradnak a házi feladattal – az MI szorgalmasan bepötyögi helyettük. (Elnézést, tanárnő, nem én másoltam, hanem a chatbot!)

Nem is tud mindent, hibázik: Mondjuk ez tényleg óriási hiba, hiszen mi, tanítók mindig, mindent tudunk, mindent jobban is tudunk..... vagy várjunk csak?   :)
Nincs benne a tanári humor: Egy algoritmus soha nem fogja megérteni azt a csodás pillanatot, amikor azt mondjuk: „Ha most nem hagyjátok abba a beszélgetést, dolgozatot íratok!”

 

Konklúzió?

A mesterséges intelligencia szuper eszköz, de egy jó tanár nélkül olyan, mint egy intelligens mosógép víz nélkül – lehet, hogy csodákra képes, de nem biztos, hogy működni fog. Szóval maradunk mi is, az MI is, és talán még a piros toll is! 😉

Te mit gondolsz, az MI a tanárok barátja vagy egy digitális bajkeverő? 😆

süti beállítások módosítása